Zarządzanie zakupami to coś, co teoretycznie może spróbować robić każdy. W praktyce jednak nie każdy jest w stanie robić to efektywnie. Aby bowiem odpowiednio zoptymalizować zakupy trzeba mieć zarówno wiedzę, jak i doświadczenie, pozwalające wdrażać coraz to nowe rozwiązania, eliminować te nieefektywne oraz utrzymywać działające najtrafniej. Szczególnie trudne zadanie w tym zakresie ma zdecydowanie kierownik zakupów w małej firmie. W jaki sposób może działać efektywnie, aby móc cieszyć się zadowalającymi wynikami?
Pierwsze zadanie, które pomaga efektywniej zarządzać zakupami, to zkategoryzowanie wszystkich dotychczasowych dostawców wraz z informacjami o tym, co od nich kupowaliśmy, kiedy oraz po jakich cenach. Jeśli taka ewidencja nie była regularnie prowadzona, dojście do wszystkich informacji w tym zakresie może być problematyczne, jednak warto się postarać, gdyż zgromadzone w ten sposób dane pomogą wyciągnąć wnioski z dotychczasowego działania działu zamówień.
Kierownik zakupów w małej firmie, aby zwiększyć efektywność swoich działań, powinien też zadbać o to, aby mieć dobrane odpowiednie wskaźniki, pozwalające mu ocenić rentowność zakupową. W małej firmie najlepszą strategią będzie zdecydowanie określenie zaledwie kilku najbardziej trafnych wskaźników i skupienie się właśnie na nich.