Kierownik zakupów nigdy nie działa sam. Im większa firma, tym większy jest dział kupców, którymi zarządza. Jedną z rzeczy, które powinny być priorytetowe dla niego, to utrzymanie odpowiedniej atmosfery oraz motywacji w zespole. Wiąże się to bezpośrednio z budowaniem odpowiednich relacji z kupcami.
Jak to wygląda w praktyce?
Kierownik zakupów powinien podchodzić indywidualnie do każdego pracownika. Dzięki temu jest w stanie dopasować odpowiedni sposób zarządzania do konkretnej osoby. Jednym z pracowników, z którymi najłatwiej się współpracuje, jest specjalista zaopatrzenia, który ma cechy przywódcze. Praktycznie przy wszystkich zadaniach radzi sobie on bez wsparcia. Wyróżnia się spośród kolegów z zespołu innowacyjnymi pomysłami oraz chęcią do działania. Taki zaangażowany pracownik to skarb dla kierownika. Musi on jednak pamiętać, żeby nie dać się stłamsić przez ambitnego kupca. Powinien wspierać go w rozwoju i dawać mu wolną rękę, ale ostatecznie samodzielnie podejmować kluczowe decyzje.
Kierownik zakupów ma również w zespole mniej samodzielnych kupców. To im powinien poświęcać więcej czasu. Zwykle oczekują oni, że dostaną dokładne wskazówki co do tego, co mają robić. Rzadko wychodzą z inicjatywą i często mogą budzić frustrację w kierowniku. Dobry kierownik będzie jednak umiał zmotywować ich do działania.