Kierownik zakupów to ktoś, kto z jeden strony powinien mieć wiedzę z zakresu logistyki, jak i zarządzania zakupami, zaś z drugiej musi się wyróżniać umiejętnościami zarządzania zespołem oraz motywowania innych do pracy. Najszybszą formą na poprawienie swoich kompetencji jest dla niego zdecydowanie uczestnictwo w szkoleniach, najlepiej od razu po objęciu nowego stanowiska. Szkolenia takie często przeprowadzają firmy zewnętrzne, a rolą przełożonych jest dobranie takiego programu, który najbardziej rozwinie kierowników. Co zatem powinno zawierać takie szkolenie?
Po pierwsze, kierownik zakupów musi mieć dużą wiedzę z zakresu zarządzania zespołem. Im więcej specjalistów ds. zaopatrzenia pracuje wraz z nim, tym więcej uwagi musi poświęcić kompetencjom miękkim. Jest to równie ważne, jeśli pozostaje w stałym kontakcie z klientami. Szkolenia dla kierowników powinny zatem zawierać możliwość rozwijania kompetencji negocjowania, motywowania oraz rozwiązywania konfliktów.
Kierownik zakupów musi też zostać gruntownie przeszkolony z zakresu kompetencji twardych. Powinien wiedzieć niemalże wszystko o zarządzaniu zapasami w przedsiębiorstwie, logistyce w zaopatrzeniu, tworzeniu umów handlowych, jak również o organizowaniu procesów zakupowych. Im szerszy zakres wiedzy kierownika, tym większa szansa, że uda mu się uniknąć pewnych oczywistych błędów.