Kierownik ds. zakupów jest osobą, która nadzoruje pracę działu zakupów i zaopatrzenia. Osoba zatrudniona na tym stanowisku pracy odpowiada za wszystkie sprawy administracyjno-wykonawcze związane z pozyskiwaniem surowców i produktów niezbędnych do sprawnego funkcjonowania firmy. Wśród głównych obowiązków tego pracownika znaleźć można:
- koordynację oraz k
ontrolę doboru dostawców,
- prowadzenie negocjacji handlowych,
- utrzymywanie dobrych relacji z kluczowymi dostawcami,
- analiza warunków handlowych i rozwoju rynku dostawców,
- nadzór nad podległym personelem,
- dokonywanie zakupu materiałów niezbędnych do funkcjonowania firmy,
- zawieranie umów i kontraktów,
- opiniowanie wykonywania zleceń eksportowych i planów produkcyjnych.
Osoba zatrudniona na stanowisku kierownika powinna posiadać wykształcenie wyższe, najlepiej techniczne lub ekonomiczne oraz posiadać bardzo dobrą znajomość języka angielskiego oraz obsługi komputera. Dużym atutem w procesie rekrutacyjnym będzie kilkuletnie doświadczenie zawodowe w dziale zakupów, zaopatrzenia lub logistyki oraz doświadczenie w kontaktach z dostawcami i negocjowaniu kontraktów. Ważną kwestią jest również wiedza z zakresu procesów nowoczesnej produkcji i umiejętność kierowania kapitałem ludzkim.
Miejscem pracy kierownika jest biuro oraz od czasu do czasu praca w terenie (spotkania z dostawcami i kontrahentami). Praca kierownika jest zajęciem umysłowym, samodzielnym, pod nadzorem. Występuje duża stresogenność pracy, jako, że zajęcie wiąże się z dużym natężeniem kontaktów z innymi osobami. Pracownik ten ma możliwość awansu zawodowego np. na dyrektora działu zakupów czy dyrektora logistyki.