Każdy kierownik ds. zakupów zatrudniony w firmie obracającej się w danej branży produkcyjnej ma swój własny, indywidualny zakres obowiązków, który dotyczy tylko i wyłącznie jego stanowiska. Zadania zawodowe w tym zawodzie są zazwyczaj dość podobne, jednak często mają w sobie kilka ważnych elementów, których nie sposób spotkać w innych firmach. Wszystko zależy od tego gdzie pracuje kierownik ds. zakupów Wałbrzych, jakiej wielkości jest zatrudniająca go firma oraz czym się zajmuje. Do podstawowych i najbardziej ogólnych zadań zawodowych kierownika należą:
- budowanie i realizowanie polityki zakupów według przyjętych założeń,
- nadzorowanie terminowości zamówień,
- prowadzenie negocjacji cen w transakcjach zakupowych,
- kształtowanie standardów i procedur w dziale zakupów,
- utrzymywanie kontaktów z kluczowymi dostawcami w zakresie realizacji zamówień,
- optymalny wybór dostawców,
- określanie terminów płatności,
- zarządzanie łańcuchem dostaw,
- analizowanie krajowego i międzynarodowego rynku dostaw w celu znalezienia alternatywnych źródeł dostaw,
- analiza danych i tworzenie planu redukcji kosztów,
- optymalizacja kosztów,
- zapewnianie wsparcia technicznego i organizacyjnego dla wszystkich działów w zakresie dokonywanych zakupów,
- zarządzanie podległym zespołem.